Khamis, 30 Julai 2015

TANDA-TANDA ORANG YANG BERSYUKUR...


Artinya : “ Dan (ingatlah) tatkala Tuhanmu memaklumkan, ‘Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan tambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu ingkar, sungguh azab-ku amatlah pedih”.

Surah Ibrahim : ayat 7

Bertempat di Kg Bumi HIjau diadakan Tazkirah dan Bacaan Yasin pada 29 Mei 2015 yang telah disampaikan oleh Ustaz Mohammad Afiq bin Mohd Nazri, Pemaju Masyarakat Bina Insan KEMAS Parlimen Beruas.

Antara intipati yang disampaikan adalah Adakah Kita Bersyukur Dengan Nikmat Allah S.W.T? Dan Apakah tanda-tanda orang yang bersyukur?



Tanda-tanda orang yang bersyukur itu :
1) Bersyukur Dengan Hati iaitu adalah dengan mengakui, mengimani dan meyakini bahwa segala bentuk kenikmatan ini datangnya hanya dari Allah SWT semata.

2) Bersyukur Dengan Lidah iaitu dengan kita memperbanyak ucapan alhamdulillah (segala puji milik Allah) wasysyukru lillah (dan segala bentuk syukur juga milik Allah)

3) Bersyukur Dengan Perbuatan iaitu perbuatan dalam bentuk ketaatan kita menjalankan segala apa yang diperintah dan menjauhi segala apa yang dilarangNya. PerintahNya termasuk segala hal yang yang berhubungan dalam rangka menunaikan perintah-perintah Allah, baik perintah itu yang bersifat wajib, sunnah maupun mubah.



Program diakhiri dengan penyampaian goodies kepada yang hadir ke Program Diskusi Ilmiah itu.
Ucapan terima kasih atas penglibatan orang kampung hadir ke majlis itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan